luku III Viaton käsityskyky: KÄSITYSKYKY vs TIETO

 Me olemme korostaneet käsityskykyä ja sanoneet hyvin vähän toistaiseksi koskien tietoa.Syynä on se että käsityskyky pitää selkeyttää ennenkuin voi tietää mitään.Tietäminen on sitä että on varma.Epävarmuus tarkoittaa että ei tiedä.Tieto on valtaa koska se on varmuutta ja varmuus on vahvuutta.Käsityskyky on hetkellistä.Ajan ja tilan uskomuksen määreenä se on näkökatsanto joko pelolle tai rakkaudelle.Väärinkäsitykset tuottavat pelkoa ja aidot käsitykset ruokkivat rakkautta mutta kummatkaan eivät tuo varmuutta koska kaikki hahmottaminen vaihtelee.Tämän vuoksi se ei ole tietoa.Aito käsitys on tiedon perusta mutta tietäminen on totuuden toteamista ja kaiken käsittämisen tuollapuolen.


     Kaikki vaikeutesi versovat siitä tosiasiasta että sinä et tunnista itseäsi,sinun veljeäsi tai Jumalaa.Tunnistaminen tarkoittaa "tietää uudestaan" ,edellyttäen sen että tiesit aiemmin.Voit nähdä monella tapaa koska käsityskykyyn liittyy tulkitseminen ja tämä tarkoittaa että se ei ole yhtenäistä tai yhdenmukaista.Ihme ,olemalla keino hahmottaa ,ei ole tietoa.Se on oikea vastaus kysymykseen ,mutta sinä et kysele kun tiedät.Harhakuvitelmien asettaminen kyseenalaiseksi on ensimmäinen askel niiden kumoamisessa.Ihme eli oikea vastaus oikaisee ne.Koska käsitykset muuttuvat niiden riippuvaisuus ajasta on ilmeinen.Se miten havainnoit kunakin hetkenä määrittää sen mitä teet ja toiminnan pitää ilmetä ajassa.Tieto on ajatonta koska varmuus ei ole kyseenalaistettavissa.Sinä tiedät milloin olet lopettanut kyselemästä kysymyksiä.


     Kyselevä mieli hahmottaa itsensä ajassa ja sen myötä haeskelee tulevaisuuden ratkaisuja.Umpinainen mieli uskoo tulevaisuuden ja nykyisyyden olevan samanlaisia.Tämä saa aikaan näennäisesti vakaan tilan joka on yleensä yritys vastustaa piilevää pelkoa että tulevaisuus tulee olemaan pahempi kuin nykyisyys.Tämä pelko estää pyrkimyksen esittää kysymyksiä kokonaan. 


     Aito näkemys on henkisen näkökyvyn luontaista hahmottamista ,mutta silti se on enemmän oikaisu kuin tosiseikka.Henkinen näkökyky on symbolista eikä siten väline tietämiseen.Se on kumminkin keino oikeaan hahmottamiseen mikä tuo sen ihmeen asianmukaiseen piiriin."Jumalan näkökyky" olisi pikemminkin ihme kuin ilmestys.Se tosiasia että käsityskyky on laisinkaan osallisena ,vie kokemuksen pois tiedon alueelta.Tämän vuoksi näkemykset ,olivat ne miten pyhiä tahansa ,eivät kestä. 


     Raamattu käskee sinua tuntemaan itsesi eli olemaan varma.Varmuus on aina Jumalasta.Kun rakastat jotakuta ,hahmotat hänet sellaisena kuin hän on ,ja tämä tekee sinulle mahdolliseksi tuntea hänet.Ennenkuin kuin ensin hahmotat millainen hän on ,sinä et voi tuntea häntä.Niinkauan kuin kyselet kysymyksiä liittyen häneen annat selvästi ymmärtää ettet tunne Jumalaa.Varmuus ei vaadi toimintaa.Sanoessasi toimivasi tiedon pohjalta sekoitat tosiasiassa tiedon käsityskykyyn.Tieto antaa voimaa luovaan ajatteluun mutta ei tekemiseen oikein.Käsityskyky ,ihmeet ja tekeminen ovat läheisesti yhteydessä.Tieto on ilmestyksen seuraus ja synnyttää ainoastaan ajattelua.Jopa sen kaikkein henkisimmässä muodossa käsityskykyyn liittyy ruumis.Tieto tulee sisäiseltä alttarilta ja on ajatonta koska se on varmaa.Totuuden hahmottaminen ei ole samaa kuin sen tunteminen.


     Oikea käsityskyky on välttämättömyys ennenkuin Jumala voi olla välittömässä yhteydessä alttareilleen jotka hän loi Hänen Poikiinsa.Siellä Hän voi välittää varmuuttaan ja Hänen tietämyksensä tulee tuomaan rauhan vailla kysymyksiä.Jumala ei ole muukalainen Hänen Pojilleen eivätkä Hänen Poikansa ole vieraita toisilleen.Tieto edelsi sekä käsityskykyä että aikaa ja tulee loppujen lopuksi korvaamaan ne.Se on "A:n ja O:n ,alun ja lopun" todellinen merkitys samoin kuin ilmauksen "ennenkuin Abraham syntyi olen minä ollut".Käsityskyky voidaan ja täytyy vakauttaa mutta tieto on vakaata."Pelkää Jumalaa ja pidä Hänen käskynsä" muuttuu lauseeksi "Tunne Jumala ja ota vastaan Hänen varmuutensa".


     Jos arvostelet erhettä toisessa ,sinä tulet loukkaamaan itseäsi.Et voi tuntea veljeäsi jos hyökkäät häntä vastaan.Hyökkäys tapahtuu aina vierasta kohtaan.Sinä teet hänestä vieraan väärinkäsittämällä hänet etkä siten voi tuntea häntä.Juuri siksi että olet tehnyt hänestä vieraan ,sinä pelkäät häntä.Hahmota hänet oikein että voit tuntea hänet.Jumalan luomakunnassa ei ole muukalaisia.Luodaksesi kuten Hän loi ,voit luoda vain sitä minkä tunnet ja sen myötä hyväksyä omaksesi.Jumala tuntee Hänen lapsensa täydellä varmuudella.Hän tunnistaa heidät täydellisesti.Kun he eivät tunnista toisiaan ,he eivät tunnista Häntä.

     

     

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

luku III Viaton käsityskyky: SOVITUS ILMAN UHRAUSTA

luku I IhmeidenMerkitys:PAKENEMINEN PIMEYDESTÄ

luku II Eroaminen ja Sovitus:JUMALAN ALTTARI