luku III Viaton käsityskyky: SOVITUS ILMAN UHRAUSTA

 Yhden asian on oltava vielä täydellisen selvä ennenkuin mitkään ihmeisiin yhä yhdistetyt pelon jäänteet voivat kadota.Ristiinnaulitseminen ei luonut perustaa Sovitukselle; ylösnousemus teki sen.Monet vilpittömät kristityt ovat väärinymmärtäneet tämän.Kukaan joka on vapaa uskosta vähäisyyteen ei voisi tehdä tätä erehdystä.Jos ristiinnaulitsemista katsotaan päälaelleen kääntyneestä näkökulmasta vaikuttaa aivan siltä kuin Jumala olisi sallinut ja jopa rohkaissut yhtä Hänen Pojistaan kärsimään sen vuoksi koska hän oli hyvä.Tämä erityisen onneton tulkinta joka syntyi projisoinnista on saanut monet ihmiset katkeran pelokkaiksi Jumalaa kohtaan.Tällaiset uskonnon vastaiset mielteet tunkeutuvat moniin uskontoihin.Silti aidon kristityn pitäisi pysähtyä ja kysyä:"Miten näin saattaisi olla?"Onko todennäköistä että Jumala Itse olisi kykenevä sen kaltaiseen ajatteluun jonka Hänen omat sanansa ovat selkeästi osoittaneet olevan ala-arvoista Hänen Pojalleen?


     Paras puolustustoimi ,kuten aina,ei ole hyökätä toisen asemaa vastaan mutta sen sijaan suojella totuutta.On epäviisasta hyväksyä mitään käsitettä jos täytyy kääntää koko viitekehys ylösalaisin oikeuttaakseen sen.Tämä menettelytapa on kivulias vähäisemmässäkin määrin sovellettuna ja aidosti traaginen isommassa mittakaavassa.Yrityksestä "oikeuttaa" se kauhistuttava väärinkäsitys että Jumala Itse vainosi Hänen Omaa Poikaansa pelastuksen nimissä seuraa usein vainoamista.Sen suuntaiset sanatkin ovat merkityksettömiä.On ollut erityisen hankalaa päästä tästä yli ,vaikka erhettä itsessään ei ole sen vaikeampi oikaista kuin jotain toistakaan ,ovat monet olleet haluttomia luopumaan siitä sen merkityksellisen arvon vuoksi puolustautumis mielessä.Lievemmässä muodossa vanhempi sanoo:"Tämä sattuu enemmän minua kuin sinua" ja tuntee olevansa vapautunut vastuusta lyödessään lasta.Pystytkö uskomaan että meidän Isämme oikeasti ajattelee näin?On niin oleellista että kaikki tällainen ajattelu saadaan kitketyksi että mikään tämän laatuinen ei jäisi muhimaan mieleesi.Minua ei "rangaistu" sen vuoksi koska sinä olit paha.Koko läpeensä hyväntahtoinen opetus jonka Sovitus opettaa menee hukkaan jos se pilataan millään tämän tyyppisellä vääristymällä.


     Lause "Minun on kosto,sanoo Herra" on väärinkäsitys jolla oma "paha" menneisyys siirretään Jumalalle."Pahalla" menneisyydellä ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.Hän ei sitä luonut eikä Hän sitä ylläpidä.Jumala ei usko raingaistukseen.Hänen mielensä ei luo sillä tavoin.Hän ei kanna sinulle kaunaa pahojen tekojesi tähden.Onko todennäköistä että Hän suhtautuisi siten minua kohtaan sitten?Pidä huolta siitä että käsität miten kertakaikkisen mahdoton tämä olettamus on ja kuinka se saa alkunsa täysin projisoinnista.Tämän tyyppinen erhe on syynä vastaaviin erheisiin sisältäen uskomuksen että Jumala hylkäsi Aatamin ja pakotti hänet ulos paratiisin puutarhasta.Siitä johtuu myös se että saatat aika ajoin uskoa että minä johdan sinua harhaan.Olen toiminut parhaan kykyni mukaan käyttääkseni sanoja joita on lähes mahdotonta vääristellä ,mutta on aina mahdollista väännellä ja käännellä symboleja jos niin haluaa.


     Uhraus on Jumalalle täysin vieras käsite.Se nousee pelosta ja pelokkaat ihmiset voivat olla ilkeitä.Kaikenlainen uhraaminen on rikkomista minun käskyäni vastaan olla yhtä armelias kuten Taivaallinen Isänne on armelias.Monien kristittyjen on ollut hankala oivaltaa että tämä pätee heihin itseensä.Hyvät opettajat eivät koskaan pidä pelon vallassa heidän oppilaitaan.Pelon vallassa pitäminen on hyökkäämistä jonka seurauksena on sen torjuminen mitä opettaja tarjoaa.Seurauksena on epäonnistuminen oppimisessa.


     Minuun ollaan asiallisesti viitattu sanoilla "Jumalan karitsa joka ottaa pois maailman synnit",mutta ne jotka korostavat että lammas on veren tahrima eivät kyllä ymmärrä vertauskuvan merkitystä.Oikein ymmärrettynä se on hyvin yksinkertainen symboli joka kertoo viattomuudestani.Leijona ja lammas makaamassa yhdessä symbolisoivat että voima ja viattomuus eivät ole ristiriidassa vaan elävät sovussa keskenään luonnollisesti."Autuaita ovat puhdassydämiset,sillä he saavat nähdä Jumalan",on toinen tapa sanoa sama asia.Puhdas mieli tuntee totuuden ja tämä on sen voima.Se ei sekoita keskenään häviötä ja viattomuutta koska se yhdistää viattomuuden voimaan eikä heikkouteen.


     Viattomuus on kykenemätön uhraamaan mitään koska viattomalla mielellä on kaikki ja se ponnistelee vain suojellakseen eheyttään.Se ei voi projisoida.Se voi vain suoda kunnioitusta muita mieliä kohtaan koska kunnioitus on luonnollinen tapa niille jotka ovat aidosti rakastettuja kohdata muita kaltaisiaan.Karitsa "ottaa pois maailman synnit" siinä mielessä että viattomuuden eli armon tila on sellainen jossa Sovituksen merkitys on täydellisen ilmeinen.Sovitus on täysin yksikäsitteinen.Se on täydellisen selvä koska se ilmenee valossa.Vain pyrkimykset verhota se pimeyteen ovat tehneet siitä tavoittamattoman niille jotka eivät valitse näkevänsä. 


     Sovitus itsessään ei säteile kuin totuutta.Siten se edustaa vaarattomuutta ja vuodattaa vain siunausta.Se ei pystyisi tekemään tätä jos se ei kumpuaisi mistään muusta kuin täydellisestä viattomuudesta.Viattomuus on viisautta koska se on tietämätön pahuudesta ,eikä pahuutta ole olemassa.Se on sen sijaan täydellisen tietoinen kaikesta mikä on totta.Ylösnousemus osoitti ettei mikään voi tuhota totuutta.Hyvä pystyy vastustamaan mitä pahuuden muotoa tahansa kuten valo hävittää pimeyden muodot.Sovitus on siten täydellinen oppitunti.Se on lopullinen havainnollistaminen että kaikki ne muut opetukset jotka annoin ovat totta.Jos pystyt hyväksymään tämän yhden yleistyksen nyt ,niin ei tule tarvetta saada oppia useista pienistä oppitunneista.Olet vapautettu kaikista erheistä jos uskot tämän. 


     Jumalallinen viattomuus on Hänen Poikansa todellinen mielentila.Tässä tilassa mielesi tuntee Jumalan ,sillä Jumala ei ole symbolinen; Hän on tosiasia.Tuntemalla Hänen Poikansa sellaisena kuin hän on käsität että Sovitus ,eikä uhraus ,on ainoa sovelias lahja Jumalan alttarille minne ei kuulu mikään muu kuin täydellisyys.Viattomien ymmärrys on totuus.Siksi heidän alttarinsa ovat vilpittömästi säteileviä.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

luku I IhmeidenMerkitys:PAKENEMINEN PIMEYDESTÄ

luku II Eroaminen ja Sovitus:JUMALAN ALTTARI