luku II Eroaminen ja Sovitus:SYY JA SEURAUS

 Saatat yhä valitella pelkoasi mutta yhtä kaikki jatkat itsepintaisesti itsesi tekemistä pelokkaaksi.Olen jo viitannut siihen ettet voi pyytää minua vapauttamaan sinua pelosta.Tiedän ettei sitä ole olemassa mutta sinä et.Jos tulisin sinun ajatustesi ja niiden seurausten väliin peukaloisin syyn ja seurauksen olennaista lakia; kaikista perustavanlaatuisinta lakia joka on.Tuskin auttaisin sinua jos väheksyisin oman ajattelusi voimaa.Tämä olisi täysin vastakkaista tämän kurssin tarkoituksen kanssa.On hyvin paljon auttavaisempaa muistuttaa sinua siitä ettet pidä silmällä omia ajatuksiasi tarpeeksi.Sinusta saattaa tuntua tässä vaiheessa että vaadittaisiin ihme että olisit kykenevä tekemään niin ,mikä on täydellisen totta.Et ole tottunut ihmeille alttiiseen ajatteluun mutta harjoittamalla sellaiseen kyetään.Kaikki ihmeiden tekijät tarvitsevat sen kaltaista harjoittelua.


     En voi antaa sinun jättää mieltäsi vaille silmälläpitoa tai sinä et olisi kykenevä auttamaan minua.Ihmeiden tekeminen edellyttää täyttä ajatuksen voiman oivaltamista harhojen synnyttämisen välttämiseksi.Muuten ihme tulee olemaan välttämätön mielen oikaisemiseen ,kehämäinen prosessi joka ei suosi sitä ajan luhistumista kokoon mihin ihme oli tarkoitettu.Ihmeiden tekijällä kuuluu olla aito kunnioitus todellista syytä ja seurausta kohtaan välttämättömänä ehtona sille että ihme tapahtuisi.

 

     Sekä ihmeet että pelko saavat alkunsa ajatuksista.Jos et ole vapaa valitsemaan yhtä niin et olisi vapaa valitsemaan toistakaan.Valitsemalla ihmeen sinä olet hylännyt pelon vaikka vain tilapäisesti.Olet ollut pelokas kaikkia ja kaikkea kohtaan.Pelkäät Jumalaa ,minua ja itseäsi.Olet hahmottanut väärin tai synnyttänyt harhan meistä ja uskot siihen mitä olet tuottanut.Et olisi tehnyt näin ellet olisi peloissasi omien ajatustesi suhteen.Pelokkaiden täytyy synnyttää harhoja koska he hahmottavat luomisen väärin.Kun synnytät harhoja sinä olet tuskissasi.Tässä kohtaa syyn ja seurauksen laista tulee varsinainen siivittäjä vaikkakin vain tilapäisesti.Itseasiassa "Syy" on termi joka asianmukaisesti kuuluu Jumalalle ja Hänen "Seurauksensa" on Hänen Poikansa.Tämä tuo mukanaan joukon totaalisen erilaisia Syyn ja Seurauksen suhteita kuin ne jotka ovat käytössäsi synnyttäessäsi harhoja.Perustavanlaatuinen ristiriita tässä maailmassa on siten luomisen ja harhojen synnyttämisen välillä.Kaikki pelko on olennainen osa toisessa ja kaikki rakkaus ensimmäisessä.Olemassaoleva ristiriita on siten rakkauden ja pelon välillä. 


     On jo todettu että sinä uskot ettet voi hallita pelkoa koska sinä itse sait sen aikaan ja sinun uskosi siihen näyttää aiheuttavan että se ei ole hallinnassasi.Kuitenkin jokainen yritys ratkaista erhettä pelon hallitsemisen kautta on hyödytön.Itseasiassa se vahvistaa pelon voimaa juuri sillä oletuksella että sitä pitää hallita.Todellinen ratkaisu perustuu täysin rakkauden kautta hallitsemiseen.Toistaiseksi kuitenkin ristiriidan tunne on väistämätön koska olet asettanut itsesi asemaan jossa uskot jonkin sellaisen voimaan jota ei ole olemassa. 


    Ei-mitään ja kaikki eivät voi olla olemassa yhtäaikaa.Toiseen uskominen on toisen kiistämistä.Pelko on oikeasti ei-mitään ja rakkaus on kaikki.Milloin tahansa valo tunkeutuu pimeyteen pimeys lakkaa olemasta.Se mihin uskot on totta sinulle.Tässä mielessä eroaminen on tapahtunut ja sen kiistäminen on ainoastaan kiistämisen hyödyntämistä epäasiallisesti.Erheeseen keskittyminen on kumminkin vain erhe lisää.Alustava menettely oikaisuun on tunnistaa tilapäisesti että on olemassa ongelma mutta vain merkkinä siitä että välitöntä oikaisua tarvitaan.Tämä luo mielentilan jossa Sovitus voidaan ottaa vastaan ilman viivettä.Sitä pitää kuitenkin painottaa että loppujen lopuksi mikään kompromissi ei ole mahdollinen välillä kaikki ja ei-mitään.Aika on pohjimmiltaan väline jonka avulla kaikista kompromisseista voidaan luopua tässä suhteessa.Se ainoastaan vaikuttaa lakkautuvan asteittain ,koska aika itsessään sisältää välejä joita ei ole olemassa.Harhojen synnyttäminen teki välttämättömäksi käyttää tätä oikaisun välineenä.Ilmaus "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut  ,että Hän antoi ainokaisen Poikansa ,ettei yksikään ,joka Häneen uskoo ,hukkuisi vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä "vaatii vain yhden pienen korjauksen ollakseen merkityksellinen tässä asiayhteydessä; "Hän antoi sen ainokaiselle Pojalleen." 


     Pitäisi erityisesti huomata että Jumalalla on ainoastaan yksi poika.Jos kaikki Hänen luotunsa ovat Hänen Poikiaan ,joka ainoan täytyy olla olennainen osanen kokonaista Poikakuntaa.Poikakunta ykseydessään ylittää osiensa summan.Kuitenkin tämä hämärtyy niin kauan kuin ainutkaan sen osa puuttuu.Tämä on miksi ristiriitaa ei pystytä loppujen lopuksi ratkaisemaan ennen kuin kaikki Poikakunnan osat ovat tulleet takaisin.Vasta silloin pystytään eheys todellisessa merkityksessään käsittämään.Poikakunnan kuka tahansa osanen voi uskoa erheeseen tai epätäydellisyyteen jos hän valitsee niin.Toisaalta jos hän niin tekee ,hän uskoo olemattomuuden olemassaoloon.Oikaisu tälle erheelle on Sovitus.


     Olen jo lyhyesti puhunut valmiudesta mutta muutama lisäselvennys saattaisi olla tässä kohtaa avuksi.Valmius on saavutuksen edellytys.Näitä kahta ei pitäisi sekoittaa.Heti silloin kun valmiustila ilmenee ,on yleensä jonkin asteinen halu aikaansaada ,mutta se ei missään mielessä ole ilman muuta jakamaton.Tämä tila ei merkitse enempää kuin mahdollisuuden mielen muutokseen.Varmuutta ei voi kehittyä kunnolla ennenkuin hallinta on saavutettu.Me olemme jo yrittäneet oikaista perustavanlaatuisen erheen että pelkoa voi hallita ja olemme painottaneet että ainoa todellinen hallinta on rakkauden kautta.Valmius on ainoastaan alku varmuudelle.Saatat uskoa tämän vihjaavan että tarvitaan huikean paljon aikaa päästä valmiudesta hallintaan mutta anna minun muistuttaa sinua siitä että aika ja tila ovat minun hallinnassani. 

       

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

luku III Viaton käsityskyky: SOVITUS ILMAN UHRAUSTA

luku I IhmeidenMerkitys:PAKENEMINEN PIMEYDESTÄ

luku II Eroaminen ja Sovitus:JUMALAN ALTTARI